Leta i den här bloggen

onsdag 12 december 2012

Julberättelse del 1


Om Anders braskar,
julen slaskar
Julberättelse av Nisse
(skriven år 2002) 
Snön vräkte ner från de mörka molnen på himlavalvet.
De snötäckta bilarna bildade vackra former i den orörda nysnön.
Människorna började springa omkring som rörliga snögubbar och
gummor. Molnen hade blivit lättade och hade inte mer att ge för
den här gången. "Titta det snöar" - sången tystnade från gårds-
karlen. Det vackra snöfallet blev den tunga snön, han skulle arbeta
med i många timmar än. Efter det hårda dagsverket var säkert armarna tunga som bly och från hans rygg bolmade värken.

"Hej, Olle. Jaså du kämpar med Kung Bores presenter. Knappast någon idé alls. Om Anders braskar, julen slaskar.
I morgon forsar resultatet av det första snöfallet som vatten ner i ån. God jul !", sa den alltid skämtsamma grannen, en trappa upp. En pensionerad garderobiär på statt. När han träffade någon, gol han som en tupp. Annars hängde Åke Gladh ofta med huvudet
och var en hejare på att vara pessimist.

"God jul själv, din glädjeförstörare", svarade Olle Pärzon. Han var inte bara den som höll snyggt kring huset. Alla visste inte att det var han som var innehavare av lagfarten. "Tänk på att det är julafton
imorgon. Och sanna mina ord, ingen regel utan undantag, i år blir det en vit jul. Det kände jag på kylan i morse"

"Vem fan bryr sig om julafton, jag är väl inget barn heller. Skitsnack, tjäle i marken efter en natts minusgrader. Snart kallnar väl både du och jag. Åldern tar ut sin rätt. Guds frid gårdskarln!". Med de orden försvann Åke Gladh raskt utom synhåll.

"Hej, va fint du har gjort, Jag undrar vilken bil jag ska borsta av.
Min farmor, som bor två trappor upp, bad mig att hitta hennes välvaxade folkvagn och göra den startklar. Jag skulle starta eben-sprächern också. Med det står ju två folkvagnar här."
"Den ena röd, den andra vit", sjöng Olle. "Och vet du inte färgen
är det den med vinterdäcken."
"Hennes bilfärg är nog samma som hennes partifärg. Jag tror hon är född till socialdemokrat. Det sitter nog i generna. Och se där, vinterdäcken är märkta GoodYear . Farfar jobbade där tills de lade ner här i stan, sade Pelle, barnbarn till Ewa Johansson. Hon blev änka sedan ett år tillbaka .
Fortsättning följer.         

Inga kommentarer: