Leta i den här bloggen

söndag 9 april 2017

Påskveckan

En häxig påskvecka


En jobbig påskvecka.

Gubben August satt och funderade och satt och drack sin påskbrygd. Äntligen har käringen gett sig iväg till Blåkulla och han får åtminstone en  håxig påskveckalugn natt. Trots att han hade himlafröjder i ändan och sveda på sin rödrandade stjärt.

Tankarna for runt i huvet på honom.
”Ja, vad det är som gör att käringen blir så galen just den här veckan på året. På svarta månda´n börjar det. Då drar hon ner byxorna på mig och låter påskriset dansa över arslet på mig. Och det är inte nog med det. Hela veckan, innan hon ger sig av, blir min diet endast skummjölk.”

”Men ett avbrott blir det. På fettetisdan är jag tvungen att äta upp alla tisdagsbullar, som har blivit över, utan grädde och mandel förstås. Hon har låtit dom torka så att jag slipper äta dom färska enligt hennes tycke. Tuggorna växer i munnen på mig, men om jag inte får i mig allt kommer riset att dansa ovanligt hårt på min röv. Men själv frossar katten och hon på var sin färsk tisdagsbulle med mycket grädde och mycket mandelmassa.”

” På dymmelonsdagen fäster hon en strut på ryggen på mig med okvädesord. Jag får en lapp i handen. På lappen kan läsa texten på struten.
Titt som tätt får jag läsa upp texten för henne

Och hon levererar ett riktigt häxhånskratt medan katten stryker kring hennes ben. Naturligtvis får jag en risbastu minst en gång i timmen denna dag”

”På skärtorsdagsmorgonen får jag putsa kaffe-kitteln som ska hänga på kvasten på hennes färd till Blåkulla. Innan hon reser får jag smaka riset förståss. Innan hon åker ger hon mig en flaska påskbrygd spetsad med brännvin. Hon säger att jag får den så att jag klarar den sista pinodagen imorgon. Så ger hon mig en hånande min och jag får en judaskyss.”

”När hon kommer hem på långfredagen verkar hon ha fått en längre näsa än vanligt och besitter oanade häxkrafter. Då är det bäst att jag håller mig på mattan. Annars pekar hon på mig och jag far upp mot väggen och fastnar på en krok. Där får jag hänga minst en timme och flaxa som en sprattelgubbe. Och straffredskapet blir kvastskaftet.”

”På påskafton är allt det hemska över, ända till nästa påskvecka. Hon bjuder mig kaffe och goda färska bullar på sängen. Hennes näsa är normal igen och jag får en härlig blöt påskpuss mitt på mun och en önskan om en glad påsk. Nu vet jag att jag har fått tillbaka min härliga underbara fru ända till nästa svarta måndag.”

Inga kommentarer: